آنتن مرکزی اصفهان امروزه کاربرد فراوانی دارد به طوری که شاهد هستیم به جای خانه‌های تک خانواری ساختمان های مرتفع زیادی در سطح شهر ها وجود دارد که هر ساختمان نیاز به یک گیرنده برای ارائه تصاویر مورد نیاز خود دارد اگر هر واحد بخواهد یک آنتن در پشت بام قرار دهد زیبایی پشت بام از بین می رود و همچنین قیمت های بالایی را در بر خواهد داشت مشکلاتی استفاده نکردن از این نوع سیستم بسیار است که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت به همین منظور توصیه می شود افراد از یک آنتن مرکزی به عنوان آنتن مرکزی اصفهان برای دریافت سیگنال استفاده کنند. ما در ادامه به توضیحاتی پیرامون سیستم آنتن مرکزی اصفهان و نصب آنتن مرکزی اصفهان می پردازیم.

ضرورت استفاده از آنتن مرکزی:

آنتن مرکزی دارای تجهیزاتی می باشد که به واسطه آن میتوان سیگنال هایی را دریافت و با تقویت این سیگنال ها به ارائه تصاویر با کیفیت کمک کرد.

اگر بخواهیم برای هر کدام از گیرنده ها یک آنتن جدا در نظر بگیریم هم فضای پشت بام اشغال می شود و هم هزینه زیادی را در بر دارد در کل استفاده نکردن از سیستم آنتن مرکزی مشکلات خاص خود را خواهد داشت در مواقعی حتی ممکن است ارائه تصویر را غیر ممکن نیز بکند به همین خاطر توصیه می شود از انتن مرکزی استفاده کرد چرا که این سیستم همان کارایی و همان کیفیت را ارائه می دهد.

آنتن مرکزی اصفهان

تمام افرادی که در یک ساختمان زندگی می کنند می توانند از یک گیرنده به عنوان آنتن مرکزی استفاده کنند اما گاهی به دلیل حجم بالای استفاده از یک گیرنده برای تمام افراد کافی نباشد یعنی کیفیت مطلوب را ارائه ندهد در این مواقع از تجهیزاتی استفاده می کنند که باعث تقویت سیستم مرکزی و افزایش سیگنال می شود  یکی از سیستم هایی که به این فرایند کمک می کند سیستم  (MATV) (MASTER ANTENNA TV)  است.باید اشاره کرد سیستم MATV در واقع طوری طراحی شده است که می تواند به تقویت سیگنال ها و همچنین  توزیع سیگنال ها کمک کند این انتقال از طریق یک سری کابل صورت می گیرد که به کابل های کواکسیال مشهور هستنتد.

این سیستم طوری طراحی شده که  امکان افزایش کیفیت تصویر را با برقراری سطح بالای سیگنال برای هر  گیرنده به صورت جدا فراهم می کند.تجهیزات این سیستم MATV به دو قسمت تقسیم می شود که در ادامه بررسی می کنیم:

۱- تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال:

که این تجهیزات آنتن،تقویت کننده،فیلترها،تبدیل های فرکانسی را در بر می گیرد این کار برای ارائه  کیفیت مطلوب برای گیرنده ها به کار می رود.

۲- تجهیزات توزیع سیگنال:

این قسمت شامل قطعات  تقسیم کننده که به صورت انشعاب های مختلف وصل شده اند و همچنین  مقاومت هایی که برای تحویل سیگنال به گیرنده ها و جدا سازی هر کدام از گیرنده ها از سیستم مرکزی می باشد.

اجزای آنتن مرکزی:

دو قسمت مهم و پرکاربرد در سیستم آنتن مرکزی اصفهان وجود دارد که لازم است به آن توجه ویژه نمود یکی از آنها واحد اندازه گیری آنتن مرکزی و دیگری واحد توزیع در آنتن مرکزی می باشد در رابطه با مورد اول یعنی واحد گیرنده که شامل آنتن با وظیفه دریافت سیگنال‌های درخواستی و همچنین تجهیزاتی برای تقویت و تقسیم کردن سیگنال ها می باشد. تقویت کننده‌های اولیه را باید  موقع نصب آنتن مرکزی به کار برد.

مورد دوم شامل تجهیزاتی می شود که باعث تقویت سیگنال ها شده مانند شبکه ای از کابل ها که دارای شکل های مختلفی از جمله ستاره،درختی،آبشاری و درختی و ستاره هستنتد که در این میان نمونه درختی آن پرکاربرد تر است.

آنتن مرکزی اصفهان
نصب آنتن مرکزی اصفهان

برای اندازه گیری سیگنال تلویزیونی می‌توان از واحد میكرو ولت استفاده کرد  و برای این که محاسبات اندازه گیری روش ساده تری را داشته باشد از دسی بل استفاده می‌شود.

در واقع کاربرد دسی بل به این گونه است که بزرگی یا کوچکی سیگنال را نسبت به یک سطح که مبنای کار قرار گرفته است است سنجیده و نشان می دهد همچنین ویژگی مهم دیگر دسی بل این است که به راحتی تمام مقدار ها را جمع و تفریق می کند و ضریب تقویت آمپلی فایر ها را نیز نشان می دهد.

در یک سیستم آنتن مرکزی همه چیز به این سادگی که بیان شد نیست بلکه  طراحی این سیستم به گونه ای است که بتواند کیفیتی بالا و همیشگی داشته باشد و خدمات مفیدی را ارائه بدهد این سیستم دارای پیچیدگی‌های مختلفی نیز می باشد. در واقع طراحی و اجرای سیستم آنتن مرکزی  باید توسط تیمی متخصص و نیروهای آموزش دیده انجام شود تا بتوان از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

برای طراحی سیستم آنتن مرکزی توجه به  نوع آنتن و جهت آنتن برای مشخص کردن سیگنال ها بسیار مهم است زیرا میزان قدرت و کیفیت سیگنال برای آنتن در محل نصب آن سنجیده شود.

این طور نیست که یک آنتن مرکزی ساده دارای سیستمی تک و مجزا باشد بلکه این سیستم پیچیدگی دارد به طوری که شامل  بخش های مختلف است  که هر بخش وظیفه خودش را انجام می دهد در ادامه بخش ها را توضیح می دهیم:

بخش دریافت:  اولین بخش در یک آنتن به بخش دریافت مربوط می شود مبدلی که در آنتن تعبیه شده تصویر را بررسی و دریافت می کند این تصاویر شامل  تصاویر ماهواره ای و رادیویی می شود.

نصب آنتن مرکزی اصفهان

بخش تقویت: این بخش همان طور که از نامش مشخص است وطیفه  تقویت سیگنال های دریافتی را به عهده دارد این فعالیت توسط آمپلی فایری که در آنتن تعبیه شده صورت می گیرد این اقدام باعث افزایش امواج سیگنال می شود. ویژگی دیگر آمپلی فایر این است که اگر سیستم دارای نویز باشد می تواند نویز را نیز برطرف کند.

بخش انتقال:  وجود مقداری کابل در این بخش باعث شده انتقال سیگنال به گیرنده روند مطلوب تری داشته باشد و باعث تقویت سیگنال شود ساختار این کابل ها به گونه ای است که  توسط یک رسانای داخلی با یک عایق قابل انعطاف احاطه شده اند تا بتوانند از نفوذ نویز های اطراف محیط کابل جلوگیری کنند.

بخش تقسیم:وظیفه مهم این بخش همان طور که از نامش مشخص است پخش سیگنال های تقویت شده به گیرنده است. این انتقال توسط  کابل های کواکسیال انجام می شود.

در واقع ساختار آنتن مرکزی از یک یا دو آنتن UHF و   VHF است که دو آنتن این توانایی را دارند که سیگنال مناسب را از فضا دریافت می کنند و برای تعداد زیادی از گیرنده ها توزیع کند. انتن مرکزی این امکان را فراهم کرده است تا افراد به جای استفاده از چند گیرنده از یک گیرنده مرکزی استفاده کنند.

آنتن مرکزی تا وقتی که سیگنال ان دچار افت نشود مشکلی ایجاد نمی کند مشکل اصلی ما زمانی است که مجبور باشیم  خروجی آنتن خود را تقویت کنیم. افت سیگنال زمانی اتفاق می افتد که سیگنال خروجی ما به صورت مستقیم بین تمامی گيرنده ها  تقسیم شود که در این صورت ارائه صوت و تصویر دچار مشکل  خواهد شد در چنین مواقعی از یک دستگاه مرکزی به نام(آمپلی فایر) برای تقویت  خروجی آنتن استفاده می شود  رد رابطه با محل نصب این تقويت كننده هم باید اشاره کرد که غالبا می باشد.

افراد می توانند با مشخص کردن نوع آنتن برای گیرنده خود اقدام به نصب داشته باشند توجه به نوع آنتن مهم می باشد  امروزه شرکت های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که مشاوره های تخصصی لازم  را ارائه می دهند تا افراد موقع خرید یا نصب دچار مشکل نشوند.

عوامل موثر در کیفیت سیگنال آنتن مرکزی:

از مهمترین  نکاتی که باید به آن توجه نمود این است که قبل از اقدام به نصب آنتن مرکزی باید سطح سیگنال منطقه را بررسی کرد چون ممکن است در محیط اطراف سیگنال هایی وجود داشته باشد که ایجاد نویز کند  تعیین دقیق سطح سیگنال مهم و اساسی است به همین خاطر متخصصان یک آنتن را که معمولا (همان آنتنی که نصب خواهد شد) را به همراه یک تلویزیون رنگی قابل که قابل حمل و نقل باشد و یک میدان سنجبرای تعیین سطح،مقدار سیگنال را در محل نصب آنتن سنجیده و تعیین می کنند.

ارتفاع آنتن در مقدار سیگنال موثر است. چرا که تغییر سیگنال آنتن را دچار حساسیت می کند در هنگام نصب باید به ارتفاع توجه نمود ولی همیشه ارتفاع بالاتر باعث ایجاد سیگنال مطلوب  نمی‌شود بلکه باید تلاش کرد ارتفاعی مناسب برای نصب آنتن به دست آورد.

امروزه میدان سنج هایی نیز وجود دارد که به اندازه گیری سیگنال های دریافتی برای هر کانال کمک می کند در واقع این تست را باید در جای های مختلف انجام داد تا بتوان به این طریق  بهترین محل را برای نصب آنتن انتخاب کردانتخاب جای مناسب برای آنتن از تداخل های امواحی نیز جلو گیری می کند.

این که اصرار می شود حتما قبل از نصب سطح سیگنال منطقه را بررسی کنند این است که هزینه برای  راه اندازی آنتن مرکزی یک هزینه  بالا می باشد اگر کیفیت سیگنال به اندازه کافی نباشد و اهمیتی به این موضوع داده نشود هزینه پروژه مورد نظر به هدر خواهد رفت.

همان طور که اشاره شد تعیین میزان سطح سیگنال منطقه توسط یک آنتن و همچنین یک تلویزیون رنگی ،قابل اجراست.

انجام این کار ساده باعث می شود تا از میزان سیگنال موجود در منطقه مطلع شد .افراد اگر از سیگنال در منطقه اطلاع دقیق داشته باشند موقع نصب با مشکل مواجه نخواهند شد به همین دلیل  است که توصیه می شود افراد برای نصب آنتن مرکزی به افراد متخصص اطلاع بدهند تا تمام نکات مخصوصا تعیین سطح سیگنال در این زمینه به خوبی رعایت شود.

آنتن باید رد جای مناسبی قرار بگیرد زیرا این کار در کیفیت سیگنال تاثیر گذار است اگر جای آنتن تغییر کند حتی اگر این تغییر خیلی کم باشد باعث افزایش و یا کاهش کیفیت سیگنال می شود چون یک رابطه مستقیمی بین  میزان کیفیت سیگنال و نزدیک بودن آن وجود دارد که حتی یک  تغییر مکان ساده و کوچک باعث افزایش کیفیت سیگنال می شود.

آنتن مرکزی
آنتن مرکزی در اصفهان

 ما زمانی می توانیم سیگنالی با کیفیت مطلوب و بالایی داشته باشیم که سیگنال فرستنده ما با کیفیت بالا دریافت شود یعنی ما باید در هنگام نصب آنتن به ارتفاع آن توجه کنیم  هرچه ارتفاع آنتن بیشتر باشد دریافت سیگنال ارسال شده توسط فرستنده افزایش پیدا می کند البته بیان این نکته لازم است که افزایش ارتفاع آنتن باید با رعایت تمام نکات ایمنی انجام شود وگرنه می تواند خطرناک باشد به همین منظور است که مراجعه به افراد متخصص در این زمینه لازم است.

اگر ارتفاع آنتن بیشتر از حد مجاز باشد ممکن است باعث سقوط آن شود.

طراحی برخی از آنتن ها به گونه است که نمی توان به آنها ارتفاع داد بلکه فقط می شود آن را در یک  نقطه در کف پشت بام قرار داد. در برخی ساختمان ها هم آنتن در ارتفاعی پایین تر ، کیفیت مطلوب تری دارد در واقع می توان گفت همه اینها به نوع آنتن بستگی دارد.

توصیه می شود در هنگام خرید آنتن افراد به سراغ آنتن هایی بروند که برند های مطرح باشد چرا که نوع آنتن مورد استفاده اهمیت بالایی دارد چرا که  یک آنتن بی کیفیت و ارزان در مقایسه با یک آنتن با برند نمی تواند کیفیت مطلوب را ارائه بدهد.

در ارائه کیفیت سیگنال تداخل سیگنال ها نیز از موارد تاثیر گذار می باشد در واقع وقتی که سیگنال ها با هم تداخل داشته باشند کیفیت سیگنال دریافتی کاسته می شود که این  موضوع خود  باعث ایجاد نویز و عدم کارایی مناسب آنتن می شود.

متخصصان در هنگام نصب آنتن مرکزی باید به تمام نکات ارائه شده توجه ویژه ای داشته باشند  و سعی کنند با بررسی کیفیت سیگنال آنتن ، تداخل های موجود را به موقع تشخیص دهند. با بررسی به موقع می شود برخی از تداخل های ساده را رفع کرد و برای برخی دیگر  راهکارهای مناسبی را به کار برد.

عوامل دخیل در انتخاب آنتن مرکزی:

سه عامل مهم برای انتخاب آنتن مرکزی وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای  شود:

  1. توجه به نوع آنتن
  2. توجه به ارائه قدرت یا بهره گیری آنتن
  3. توجه به جهت آنتن

انتخاب نوع آنتن تا حد زیادی بستگی به اینکه چه تعداد کانال و چه فرکانس هایی را بخواهیم دریافت کنیم دارد.

یکی از انواع آنتن سیستم MATV که مخفف Master Antenna television است می باشد. این سیستم ابتدا اقدام به دریافت سیگنال هایی که در باند FM,VLF,UHF, و VHF قرار دارد می کند سپس اقدام به تقویت این سیگنال می کند. این فرایند کمک می کند تا   باند ها سیگنال ها را بدون نویز دریافت کنند و به گیرنده ها منتقل کنند. می توان گفت  پر استفاده ترین نوع از آنتن های مرکزی همین نوع می باشد. در مراکز خرید هم این آنتن  با نام آنتن مرکزی شناخته شده است که باید ‌خریداران هنگام خرید به نام دقیق بسته بندی توجه کنند.

سیستم های دیگر آنتن های مرکزی شامل CCTV و SMATV است که به صورت خلاصه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 SMATV وظیفه دریافت سیگنال های ماهواره ای و رادیویی و توزیع این سیگنال ها بین چند گیرنده را به عهده دارد.

CCTV از نوع دیگر آنتن مرکزی است که دریافت تصاویر و ویدیو ها از دوربین های مدار بسته را به عهده دارد.

امروزه استفاده از این سیستم قوی و فوق العاده روند افزایشی دارد چرا که فروشگاه ها و اماکن عمومی زیادی در سطح شهر ها وجود دارد که نیاز به محافظت و بررسی شبانه روزی دارند به این مراکز توصیه می شود از یک  سیستم آنتن مرکزی را که تصاویر را از دوربین ها بدون نیاز به سیم کشی دریافت کند استفاده کنند. در این راستا سیستم آنتن مرکزی اصفهان  این توانایی را دارد که تصاویر ارسالی از سیستم دوربین مداربسته را دریافت کند و در یک کانال تلویزیونی و یا صفحه مانیتور به تمام واحد های مجتمع ارائه دهد.

عامل دیگری که در انتخاب می تواند یک تاثیر کاربردی داشته باشد جهت آنتن است. جهت آنتن باید نسبت به فرستنده های تلویزیونی تنظیم شود.

طراحی آنتن های پهن به گونه ای است که باید در مواقعی از آنها استفاده کرد که چند فرستنده در یک جهت قرار داشته باشند. سیگنال های دریافتی توسط آنتن بیشتر از قسمت جلو انجام می‌گیرد.

قدرت آنتن یکی دیگر از عوامل موثر است به طوری که آنتن باید یک حجم مشخصی را به عنوان حداقل سیگنال برای ورود به آمپلی فایر فراهم کند. در این موقع اگر سیگنالی ضعیف باشد باید از آنتن هایی استفاده کرد که بزرگ تر و قوی تر هستند در مواقعی نیز ممکن است با بزرگ بودن آنتن باز هم سیگنال دریافتی ضعیف باشد که در این حالت از دستگاه پری آمپلی فایر استفاده می شود. آمپلی فایر ها وظیفه توزیع  سیگنال بین شاخه های آنتن مرکزی را دارند.

آنتن مرکزی اصفهان

نصب آنتن مرکزی اصفهان:

امروزه به جای وجود خانه‌های تک خانواری آپارتمان‌ها قرار گرفته‌اند که ممکن است در هر ساختمان تعداد زیادی واحد وجود داشته باشد. در نظر بگیرید هر واحدی بخواهد روی پشت بام یک آنتن نصب کند ساخمان وضعیت خوبی از لحاظ ظاهری پیدا نمی کند به همین خاطر نصب و راه اندازی آنتن مرکزی پیشنهاد می شود تا بتوان  چهره زیبایی از لحاظ ظاهری به ساختمان داد.

ما وقتی به جای نصب یک آنتن برای هر واحد، یک آنتن برای تمام واحدهای یک ساختمان استفاده می کنیم به صرفه جویی  در هزینه ها کمک می کنیم. در این فرایند ما دیگر آنتن های متنوع در پشت لام نداریم بلکه  یک آنتن مرکزی داریم که همان کاربرد را دارد  در این حالت هزینه‌های نصب آنتن و سیم کشی کاهش پیدا می‌کند ولی کیفیت سیگنال دریافتی هر واحد بسیار بهتر و مطلوب تر می شود.

وجود آنتن مرکزی اصفهان در پشت بام باعث می شود افراد راحت تر عیب آنتن را پیدا کنند.  اشاره کردیم که استفاده از آنتن‌های متعدد باعث اثر القایی و تداخل می‌شود که وجود آنتن‌ها متنوع روی همدیگر  باعث افت کیفیت می‌شود.

وجود تعداد زیادی شرکت های متخصص در زمینه ارائه آنتن مرکزی و نصب آن در شهر های مختلف این امکان را برای همه افراد فراهم کرده است تا بتوانند به راحت دسترسی داشته باشند و اگر مشکلی پیش آمد برطرف کنند.

مزایای استفاده از آنتن مرکزی:

اگر بخواهیم یک آنتن را از جنبه استاندارد بودن آن بررسی کنیم  باید اشاره کنیم که ساختمان هایی که بیشتر از یک گیرنده دارند باید از آنتن مرکزی استفاده کنند. زیرا تجهیزات آنتن مرکزی مزایای زیادی دارد همچنین استفاده نکردن از این سیستم نیز پیامد های خود را دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  1. جلوگیری از نصب آنتن های گوناگون.
  2. دریافت سیگنال بدون نویز و دارای کیفیت.
  3. دریافت تصاویر با کیفیت یکسان.
  4. امکان دریافت تصاویر تلویزیونی،ماهواره ای و تصاویر ویدئویی مانند تصویر دوربین مدار بسته.
  5. کم هزینه بودن 6.قابل تعمیر بودن و قدرت نگهداری آسان.

در این میان به برخی از پیامد های استفاده نکردن از آنتن مرکزی می پردازیم:

  1. هزینه بالای نصب برای گیرنده های جداگانه.
  2. استفاده از حجم بالای سیم کشی از آنتن ها تا گیرنده .
  3. اثر تداخل و نویز آنتن ها بر یکدیگر و ارائه کیفیت منفی.
  4. نصب زیاد آنتن باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری ساختمان می شود.

قیمت گذاری در آنتن مرکزی:

در رابطه با قیمت گذاری آنتن های مرکزی باید اشاره نمود که عوامل مختلفی دخالت دارد که به طور کامل به این نکات پرداخته شد. امروزه شرکت های بسیاری در سطح شهر های مختلف اقدام به فعالیت می کنند. در واقع  نصب آنتن های مرکزی نیاز به داشتن تخصص در این زمینه دارد، چرا که اگر به نکات مهم در این زمینه توجه نشود مشکلات زیادی به وجود می آورد.

افرادی که تمایل به نصب این سیستم دارند می توانند با مراجعه به وب سایت های ارائه این خدمات و مشاهده و مطالعه اطلاعات کافی در این زمینه اقدام به نصب داشته باشند. تمام این سایت ها نیرو های متخصص در این زمینه را دارا هستند و قیمت تمام اجزا را نیز ارائه داده اند. قیمت گذاری ها در سایت متفاوت است در واقع به برند این سیستم بستگی دارد برخی از این سیستم ها کیفیت کمتری دارند و معروف هم نیستند که قیمت کمتری دارند اما برخی از آنتن های مرکزی برند معتبری هستند که قیمت بالا تری نسبت محصول مشابه خود دارند.

اگر به دنبال شرکتی برای مشاوره و راهنمایی از صفر تا صد، از مشاوره تا نصب، جهت آنتن مرکزی در اصفهان و حتی در تمام شهرهای ایران عزیز، از جمله: شهرکرد و یزد هستید، با نوین سیستم اصفهان تماس بگیرید.

وجود بیمارستان و خانه معلم و هتل و ده‌ها مجتمع مسکونی در کارنامه ما، نشان از سابقه و تخصص ما در نصب انتن مرکزی اصفهان و نصب ماهواره مرکزی اصفهان دارد.

در بیشتر شهر‌ها، از جمله اصفهان، یزد و شهرکرد، خانه‌های ویلایی و تک واحدی به مرور در حال از بین رفتن هستند. قدیم‌ترها در هر خانه یک خانوار زندگی می‌کرد و معمولا هم فقط یک آنتن داشتند که آن هم روی پشت بام بود.

امروزه به جای خانه‌های تک خانواری، آپارتمان‌ها قرار گرفته‌اند که ممکن است در هر ساختمان 100 واحد وجود داشته باشد. در نظر بگیرید هر واحدی بخواهد روی پشت بام یک آنتن نصب کند و یا بعضی واحد ها بر روی تراس یک آنتن نصب کنند، ساخمان چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

آنتن مرکزی اصفهان

وقتی به جای نصب یک آنتن برای هر واحد، یک آنتن برای تمام واحدهای یک ساختمان نصب کنید، از آنتن مرکزی استفاده کرده اید. با نصب آنتن مرکزی چهره ساختمان شما زیباتر می‌شود. به جای چندین آنتن در پشت بام و یا بالکن‌ها، یک انتن مرکزی اصفهان دارید. در این حالت هزینه‌های نصب آنتن و سیم کشی نیز کاهش پیدا می‌کند و در عین حال کیفیت سیگنال دریافتی هر واحد بسیار بهتر خواهد بود.

عیب‌یابی و برطرف کردن عیب نیز بسیار سریع انجام خواهد شد. استفاده از آنتن‌های متعدد به جای آنتن مرکزی، باعث اثر القایی می‌شود که آنتن‌ها روی همدیگر دارند و باعث افت کیفیت می‌شوند.

نوین سیستم اصفهان، تلاش دارد تا با ارائه خدمات آنتن مرکزی در اصفهان و راهکارهای تامین تصاویر با کیفیت همراه با کاهش هزینه‌های مربوطه، گامی در جهت افزایش کیفیت زندگی در مجتمع‌های مسکونی و هتل‌ها و کلیه مراکزی که به نوعی دارای تعدد آنتن هستند، بردارد.