نصب آنتن مرکزی از ضرورت‌های زندگی آپارتمان نشینی است. این روز ها دسترسی سخت به پشت بام ها و فضای محدود پشت بام برای نصب چندین آنتن باعث شده است که مالکین آپارتمان ها به سمت نصب آنتن مرکزی بروند. نصب آنتن مرکزی در ساختمان علاوه بر صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها، باعث دریافت بهتر سیگنال می‌ شود. زیرا هنگام نصب آنتن های جداگانه برای هر واحد ، احتمال به وجود آمدن اختلال در دریافت سیگنال ها وجود دارد . هم چنین آنتن های مرکزی امکان تعمیر و نگهداری راحت تری دارند. در هنگام انتخاب آنتن مرکزی برای مجتمع خود باید به فاکتور هایی از جمله هدف از نصب آنتن ، سیگنال‌ های دریافتی مورد نظر، تعداد واحد ها و ارتفاع آپارتمان توجه کنید.

آنتن مرکزی اصفهان

سیستم کلی آنتن مرکزی

سیستم های آنتن مرکزی شامل چهار بخش می شود. بخش اول بخش دریافت است که همه تصاویر ماهواره‌ ای و تلویزیونی توسط این بخش دریافت می‌ شود. این بخش امکان دریافت تصاویر ویدیویی دوربین مدار بسته را نیز داراست. بخش تقویت، برای تقویت کردن سیگنال های دریافتی و حذف نویز های گیرنده ها است. بخش انتقال از کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به گیرنده استفاده می کند. کابل کواکسیال با کابل های معمولی تفاوت هایی دارد و کارایی آن نیز متفاوت است. در بخش تقسیم ، تقسیم سیگنال های تقویت شده بین گیرنده ها انجام می گیرد که با این ویژگی همه واحدهای ساختمان می‌توانند از این سیگنال‌ها استفاده کنند.

سیگنال های دریافتی

در ایران سیگنال های آنالوگ و دیجیتال بر روی دو باند uhf و vf دریافت می‌شود. با توجه به نوع سیگنال ارسالی در هر شهر باید از یک نوع آنتن مرکزی استفاده شود تا بتوان آن را در جهت مناسب و رو به ایستگاه فرستنده تنظیم کرد .

آمپلی فایر

سیگنال های دریافتی از طریق آنتن مرکزی، توسط آمپلی فایر منتقل می‌ شوند تا تقویت شوند. برای هر نوع آنتن یک آمپلی فایر مناسب باید تهیه گردد. قدرت هر آمپلی فایر با گین و بهره خروجی آن مشخص می‌ شود. برای انتخاب آمپلی فایر مناسب باید به تعداد انشعاب های آنتن مرکزی و طول کابل ها توجه داشت. هر چه تعداد انشعاب بیشتر و طول کابل بیشتری به آنتن مرکزی متصل شود باید آمپلی‌فایر قدرتمند تری تهیه کرد.

انشعاب دهنده

در مرحله بعد باید از یک انشعاب دهنده برای ارسال سیگنال دریافتی از آمپلی فایر به واحد های آپارتمان استفاده کرد. انشعاب دهنده ها شامل دو نوع عبوری و تقسیم کننده یا همان اسپلیتر هستند. تا حد امکان در این قسمت باید از اسپلیتر استفاده کرد، زیرا اسپلیتر تقسیم سیگنال بین واحد ها را به خوبی انجام می‌دهد. انشعاب دهنده ها در بازار در ۷ رنج مختلف وجود دارند که با توجه به تعداد واحد ها انتخاب می‌شوند. به طور مثال در یک ساختمان ۸ واحدی از هر واحد یک کابل تا پشت بام کشیده می شود . پس در چنین ساختمانی باید از یک اسپلیتر ۸ راهی بعد از آمپلی فایر استفاده کرد.

اهمیت نصب درست آنتن مرکزی

هرچند که نصب آنتن مرکزی مزیت‌های زیادی دارد اما اگر نصب آن به درستی صورت نگیرد ، می تواند نتیجه عکس داشته باشد . از نکات مهمی که باید در نصب آنتن مرکزی مورد توجه قرار داد این است که کابل آنتن باید یک تکه باشد. به این معنی که مثل سیم برق دو تکه مختلف از کابل آنتن را با چسب یا لحیم به یکدیگر متصل نکنید.

آنتن از جنس موج است و با جریان الکتریسیته تفاوت دارد. بنابراین اتصال دو سیم آنتن به وسیله سیم یا لحیم می تواند بر روی کیفیت سیگنال خروجی اثر منفی داشته باشد. هم چنین برای ارتباط دادن دو کابل کواکسیال باید از رابط های مخصوصی استفاده کرد. به طور معمول طول استاندارد کابل کواکسیال باید کمتر از ۱۵ متر باشد و اگر بیشتر از این میزان مورد نیاز باشد باید از اسپلیتر برای تقویت کننده های امواج استفاده کرد.

مشخصات یک آنتن خوب

یک آنتن خوب نباید کج و یا آسیب دیده باشد زیرا اگر در آنتن مشکلی وجود داشته باشد باعث کاهش کیفیت تصاویر دریافتی می شود . محل قرار گرفتن آنتن نیز از مهم ترین نکات در کیفیت آنتن های مرکزی است . آنتن های مرکزی را باید دقیقا روبه روی امواج دریافت قرار دهید تا بیشترین سطح امواج دریافتی را داشته باشد . اگر ساختمان در مناطق روستایی است یا درختان بلندی در اطراف آن وچود دارد باید آنتن مرکزی را در بلندترین نقطه ساختمان قرار داد.

انواع آنتن های مرکزی

آنتن های مرکزی معمولاً در دو نوع آنالوگ و یا دیجیتال در بازار وجود دارند. آنتن های دیجیتال علاوه بر شبکه‌ های سراسری کشوری ، شبکه های بین المللی را نیز دریافت می کنند . به وسیله آنتن های دیجیتال می توانید یک مجتمع مسکونی بزرگ یا شرکت یا بیمارستان یا ادارات دولتی را تحت پوشش قرار دهید . آنتن ها انواع دیگر نیز دارند که به عنوان آنتن‌های مرکزی روکار و آنتن‌های مرکزی توکار استفاده می‌ شود . آنتن های دیجیتال مرکزی جدید نیاز به اتصال با کابل کواکسیال نداشته و در واقع وایرلس هستند و با استفاده از امواج سیگنال ها را منتقل می‌کند.

آنتن مرکزی

هزینه نصب آنتن مرکزی

هزینه نصب آنتن مرکزی با توجه به ارتفاع ساختمان و تعداد واحد ها، محل قرارگیری ساختمان و موارد دیگر متفاوت می باشد . اما شما نیز می توانید با استفاده از راهنمای نصب آنتن مرکزی خودتان این کار را انجام دهید.

در گام اول شما باید یک آنتن مناسب انتخاب کنید. با دیجیتالی شدن گیرنده ها دیگر نیازی به آنتن های بزرگ و گران قیمت نیست . تنها نکته‌ ای که در هنگام خریدن آنتن باید به آن توجه کنید این است که بهره آنتن حداقل ۱۳ دسی‌بل باشد. در ضمن آنتن برای طیف uhf طراحی شده باشد. همچنین آنتنی را انتخاب کنید که نقشه اتصال آنتن را داشته باشد تا بتوانید با آن نقشه آنتن را نصب کنیم.

محل مناسب نصب آنتن

بالکن و پشت پنجره جاهای مناسبی برای نصب آنتن نیستند ؛ زیرا هم در دریافت سیگنال دچار اختلال می شود و هم نمای ساختمان دچار مشکل می‌شود . امواج فرستنده های تلویزیونی به صورت مستقیم حرکت کرده و وجود مانع بلند در مسیر بین آنتن و دستگاه گیرنده باعث می شود که امواج ضعیفی را دریافت کنیم. پس بهترین مکان برای نصب آنتن بالاترین نقطه ساختمان یا همان پشت بام است.

آنتن باید در محلی نصب شود که اطراف آن کاملاً باز باشد و هم چنین در کنار دیوار ساختمان قرار نگرفته باشد . هرگونه مانع طبیعی یا غیر طبیعی که بین آنتن فرستنده و آنتن گیرنده قرار داشته باشد باعث کاهش کیفیت امواج می‌ شود . بنابراین ارتفاع و محل نصب آنتن بسیار مهم است . برای نصب آنتن نیاز به استفاده از میله بلند نیست . ارتفاع آنتن به ارتفاع ساختمان های مجاور بستگی دارد . اگر ساختمان شما بلند است همین ارتفاع نیز کفایت می کند . هم چنین در نظر داشته باشید که میله ی آنتن با باد تکان نخورد. نصب تقویت کننده ها و آمپلی فایر ها با توجه به میزان قدرت و کیفیت سیگنال در محل ساختمان شما می باشد.

انواع سیستم آنتن مرکزی

سیستم های آنتن مرکزی متفاوت هستند و به صورت کلی شامل چهار دسته می‌شوند:

نصب آنتن مرکزی با سیستم matv که از این نوع سیستم برای دریافت تقویت و توسعه سیگنال‌ ها در باند های مختلف مانند uhf استفاده می‌ شود . در صورت استفاده از این سیستم در نصب آنتن مرکزی سیگنال های تلویزیونی در گیرنده‌ های شما بدون هیچ نویزی و خیلی شفاف دریافت می‌ شود.

مورد دوم نصب آنتن مرکزی با سیستم smatv است. این سیستم مشابه با سیستم matv با این تفاوت که با استفاده از این سیستم می توان ماهواره مرکزی داشت، به این معنی که سیگنال های ماهواره را هم می‌توان دریافت کرد.

نصب آنتن مرکزی با سیستم catv ای است که در این سیستم سیگنال های تلویزیونی از مرکز تولید شده پس از تقویت توسط کابل ها به گیرنده ها ارسال می شود.

مورد بعدی سیستم cctv ای است که در این سیستم تمامی سیگنال های ویدئویی مثل دوربین های مدار بسته و تمام لوازم پخش صدا و تصویر توسط مدولاتور برای باندهایی که خالی هستند مدل شده و به وسیله میکسر به سیستم قبل اضافه می شود. بنابراین می توانید تصاویر را بر روی برخی از کانال های تلویزیونی مشاهده کنید .

مراحل نصب آنتن مرکزی

مراحل نصب آنتن مرکزی به ترتیب عبارتند از: یافتن سیم آنتن طبقه مربوط به خودتان ، اتصال سیم به برد داخل آنتن، بستن جعبه برد آنتن، نصب پایه آنتن، نصب آنتن بر روی پایه، نصب فیش آنتن برای اتصال به پشت تلویزیون است.