مقدمه نصب آنتن مرکزی

در این مقاله هدفمان آشنایی شما با نصب آنتن مرکزی به زبان ساده است. با دقت مطالب زیر را مطالعه کرده و دنبال کنید تا در نهایت با یک روش کاربردی آنتن را نصب کنید.

در گذشته‌های نه چندان دور منازل مسکونی بیشتر از یک یا نهایت دو طبقه نبودند و در این شرایط خریداری و نصب انتن بسیار راحت‌تر از زمان حال است که اکثر خانه‌ها آپارتمانی شده‌اند و تهیه آنتن برای هر واحد کاری دشوار و هزینه‌بر است.

در چنین شرایطی آنتن مرکزی به داد اهالی ساختمان می‌رسد. آنتن مرکزی چیست؟!  پایین‌تر بروید تا پاسخ این سوال را بیابید.

تعریف آنتن مرکزی و بررسی انواع آن

آنتن مرکزی در واقع همان آنتن تلویزیون است با این تفاوت که از کانال‌های تلویزیون‌های یک مجموعه را بطور همزمان پشتیبانی می‌کند. به زبان دیگر در این سیستم چندین گیرنده به یک آنتن وصل می‌شوند و امکان دریافت امواج تصویری و صوتی را برای تمامی کاربران فراهم می‌کند.

این سیستم قادر است به صورت همزمان سیگنال‌های VHF/UHF/FM را دریافت کرده و پخش کند. برای دریافت بهتر سیگنال اقداماتی مانند کابل‌کشی صحیح به سوییچ‌ها،‌ تقویت کننده و تقسیم کننده‌ها لازم است. آنتن مرکزی با توجه به سیگنال‌های ارسالی و گیرنده‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

  • آنتن مرکزی MATV یا master:  ساده‌ترین آنتن مرکزی که دارای یک شبکه کابل‌کشی آنالوگ است که وظیفه توزیع سیگنال با پهنای باند مشخص و تعیین شده‌ای دارد.
  • آنتن SMATV: این سیستم برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌های ماهواره‌ای به گیرنده های مختلف در‌ یک مجموعه استفاده‌ می‌شود. یکی‌از مزیت‌های آنتن مرکزی  SMAT یا Satellite Master Antenna Television نسبت که گزینه قبلی قدرت بیشتر این مدل است. با نصب آنتن مرکزی ذکر شده در یک مجموعه تمامی گیرنده‌ها بدون داشتن آنتن مرکزی مجزا می‌توانند سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت کنند.
  • آنتن CCTV:  این مدل که با نام Closed Circuit Television هم شناخته می‌شود برای انتقال صدا،‌ تصویر و ویدئو از دوربین مدار بسته به گیرنده تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف گزینه‌های پیشین این مدل برای دریافت عمومی نیست و مدیا را به یک گیرنده اختصاصی از طریق‌ یک کابل هم محور یا لینک ارتباطی بیسیم ارسال می‌کند.
  • آنتن CATV: این مدل به آنتن مرکزی کابلی هم معروف است و با کمک کابل‌های هم محور سیگنال‌های دریافتی را تقویت کرده و به گیرنده‌های کاربران ارسال می‌کند.
  • آنتن IPTV: این مدل آنتن مرکزی با کمک کابل UPT و پهنای باند اینترنت می‌تواند باکیفیت‌ترین مدیا را در اختیار کاربران قرار دهد. ارتباط در این مدل دوطرفه است و به دلیل حضور اینترنت پرسرعت در این سیستم بهره‌گیری از انواع کانال‌های داخلی و خارجی امکان‌پذیر است. نصب آنتن مرکزی‌ نام برده اکثرا در بخش هوشمندسازی هتل‌، مدارس، بیمارستان‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتر است.

بررسی اجزای تشکیل دهنده در نصب آنتن مرکزی

آنتن مرکزی که یکی از تجهیزات جذاب‌ و کاربردی برای بسیاری از افراد و مجموعه‌ها بوده و نصب آنتن مرکزی از اولین اقدامات هر مجموعه برای دریافت سیم‌کارت‌های باکیفیت است. این آنتن از اجزای مختلفی تشکیل شده‌است که به اتفاق همراهی شما سروران گرامی آنها را نام برده و بررسی می‌کنیم.

  1. دریافت کننده سیگنال: بدنه اصلی اولین بخشی است که آن را بررسی می‌کنیم و می‌توان گفت مهمترین بخش آنتن مرکزی نیز می‌باشد چرا که وظیفه دریافت سیگنال به عهده این قسمت از آنتن است. اگر بخواهید این آنتن وظیفه پخش مدیا دوربین مدار بسته را نیز انجام دهد باید از مبدل تصاویر ویدئویی به RF استفاده شود.
  2. تقویت کننده سیگنال: اگر نام امپلی فایر را شنیده باشید باید عرض کنیم که این همان تقویت کننده سیگنال است. در واقع هدف از وجود این بخش در آنتن مرکزی تقویت سیگنال دریافتی برای تمامی دستگاه‌های متصل به آنتن می‌باشد چرا که این اقدام ضروری است. علاوه بر این وظیفه دوم آمپلی فایر کاهش نویز و بالا بردن کیفیت سیگنال‌های دریافتی است.
  3. کابل انتقال: ایجاد ارتباط بین اجزای آنتن مرکزی به کمک کابل‌ها صورت می‌گیرد اما یک کابل اصلی در این وجود دارد که کواکسیال نام دارد. این کابل سیگنال‌های تقویت شده را به سمت گیرنده‌های هر کاربر هدایت می‌کند. ویژگی مهم کابل کواکسیال این هست که هیچ نویزی روی آن اثر گذار نبوده و در نتیجه سیگنال را با کیفیت دریافتی به سمت گیرنده هدایت می‌کند.
  4. تقسیم کننده: اگر بخواهیم یک بخش از آنتن را بولد کرده و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم تقسیم کننده لایق این توجه است چرا که در آنتن مرکزی نه تنها تقویت کننده سیگنال ضروری می‌باشد بلکه برای توزیع سیگنال‌ها بین گیرنده‌های مختلف نیاز به تقسیم کننده داریم.
  5. دیگر اجزای آنتن: بخش‌های کلیدی و اساسی هر آنتن مرکزی گزینه‌هایی است که در بالا درباره آنها صحبت کردیم اما به صورت کلی نوع آنتن و مکانی که آن در آنجا به کارگیری می‌شود ممکن است باعث اضافه شدن قسمت‌هایی به اجزای آنتن شوند‌. مثلا کابل‌های اتصال، خروجی ویدیو، منبع ذخیره انرژی و دوربین و … اجزایی هستند که با توجه به نوع آنتن هنگام نصب آنتن مرکزی آنها استفاده می‌شود.

کلام آخر نصب آنتن مرکزی

نصب آنتن مرکزی کاری حرفه‌ای و تخصصی است. می‌توانید این کار به مجموعه ما سپرده و با کمک متخصصان حاضر در این بخش آنتن مرکزی را با بهترین کیفیت نصب کرده و از نتیجه لذت ببرید. جهت اطلاع بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

نوشته های پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *