آنتن مرکزی مجموعه ای از تجهیزات کاربردی و مفید است که قابلیت های متنوع را به همراه دارد و در امور ساختمان مورد سازی استفاده قرار می گیرد. بدون شک شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ساختمان های بلند با تعداد واحد های زیاد چگونه می تواند سیگنال های تلویزیونی و رادیویی را بدون هیچ گونه مشکل دریافت نمایند در حالی که اگر به ظاهر ساختمان ها نگاه کنید هیچ گونه آنتن یا کابل کشی را نمی بینید.

آنتن مرکزی همان وسیله ای است که قابلیت دریافت انواع سیگنال ها را برای کلیه واحدها به صورت مشترک فراهم می نماید، مهم نیست در کدام واحد زندگی می کنند چرا که بالاترین طبقات به همراه پایین ترین طبقات با یک کیفیت سیگنال ها را دریافت می نمایند و مشکلات نویز و قطع و وصلی تصویر را نیز ندارند.

اهمیت این تجهیزات در ساختمان سازی و هتل ها به گونه‌ ای بوده که مدل های متفاوتی از آن در کمپانی های مختلف طراحی و تولید می شود و شما می توانید انواع مدل های آنتن مرکزی را در سایت نوین سیستم اصفهان به عنوان یکی از معتبر ترین وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت های گسترده دارد مشاهده نمایید.

انتن مرکزی چیست؟

همانطور که عنوان شد برای اینکه بتوان سیگنال های رادیو تلویزیون را به خوبی دریافت نمود نیازمند یک دریافت کننده آنتن هستیم، در ساختمان های بلند برای جلوگیری از کابل کشی متعدد و کاهش هزینه های آن از آنتن مرکزی استفاده می شود، مرکز یا همان مستر تلویزیون امکان اتصال چند گیرنده را به صورت همزمان و بدون مشکل فراهم می نماید. از قابلیت‌های کاربردی مستر تلوزیون یا MATV می توان به دریافت کلیه امواج و سیگنال های رادیویی اشاره کرد که امکان نمایش امواج رادیو روی تلویزیون را نیز برای شما فراهم می کند.

قابلیت های آنتن مرکزی

با توجه به تعاریف فوق دریافتیم که استفاده از آنتن مرکزی علاوه بر کاهش هزینه ها و میزان کابل کشی می‌ تواند قابلیت ‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار دهد که از مهم ‌ترین آن می‌ توان به اتصال همزمان چند گیرنده توسط کانال های مختلف به آنتن مرکزی اشاره کرد. همچنین با استفاده از این آنتن‌ ها می تواند سیگنال های قوی تری دریافت نمود چرا که به دلیل داشتن یک تقویت کننده کلیه امواج به صورت تقویت شده مورد استفاده قرار می گیرد که در این حالت کلیه نویز و مشکلات سیگنال ها برطرف می شود.

چگونه می توان به آنتن مرکزی متصل شد؟

در اتصال تلوزیون به آنتن مرکزی  هیچ گونه کابلی استفاده نمی شود و این سوال برای همه پیش می‌آید که نحوه اتصال تلویزیون به آنتن به چه صورت می باشد؟

گفتنی است که برای این کار در زمان ساختمان سازی کلیه کابل کشی ها به صورت توکار و داخل دیوار انجام می‌شود و برای اتصال شما تنها لازم است یک کابل کوچک و کوتاه را از تلویزیون به فیش که در دیوار تعبیه شده متصل نمایید.

قابلیت های آنتن مرکزی

با توجه به تعاریف فوق دریافتیم که استفاده از آنتن مرکزی علاوه بر کاهش هزینه ها و میزان کابل کشی می‌ تواند قابلیت ‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار دهد که از مهم ‌ترین آن می‌ توان به اتصال همزمان چند گیرنده توسط کانال های مختلف به آنتن مرکزی اشاره کرد. همچنین با استفاده از این آنتن‌ ها می تواند سیگنال های قوی تری دریافت نمود چرا که به دلیل داشتن یک تقویت کننده کلیه امواج به صورت تقویت شده مورد استفاده قرار می گیرد که در این حالت کلیه نویز و مشکلات سیگنال ها برطرف می شود.

قابلیت‌های آنتن های مرکزی

در سال های اخیر پیشرفت علم و تکنولوژی در سایر تجهیزات و ابزارآلات سبب شده که این وسایل با آپدیت و بروزرسانی های همراه باشد که در نهایت مدل های مختلفی را به بازار عرضه می نمایند آنتن مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدل های متفاوتی از آن که شامل موارد زیر می باشد:

MATV

ممکن است تصور شما از آنتن فقط یک دریافت کننده امواج رادیو و سیگنال های تلویزیونی باشه این در حالی است که  مستر تلویزیون ها با قابلیت ‌های متنوع تری به بازار عرضه می شوند، از مهم ‌ترین آن می ‌توان به دریافت کلیه سیگنال های صوتی تصویری با بالاترین کیفیت اشاره کرد که دلیل آن استفاده از فیلتر های به خصوص برای رفع نویز، قطع و وصلی است و همین امر سبب شده که تصاویر با بهترین کیفیت و شفاف ترین حالت ممکن به نمایش گذاشته شوند.

SMATV

در آپدیت جدید انواع آنتن های مرکزی SMATV ها وجود دارند که به شما قابلیت دریافت شبکه های ماهواره ای را نیز می دهند و به همین دلیل می توانید با کیفیت بالا از سیگنال های ماهواره ای را نیز دریافت نمایید.

CATV

در قابلیت دیگر از آنتن های مرکزی  می توان به آنتن تلویزیون کابلی یا همان کابل تی وی اشاره کرد که به واسطه داشتن یک کابل تقویت کننده سیگنال ها را دریافت و به بهترین شکل ممکن تقویت می نماید. عملکرد این مدل از آنتن ها شباهت زیادی به مستر تلویزیون ها دارد و بیشتر برای فضاها و ساختمان هایی که امکان کابل کشی دارند مناسب می باشد.

CCTV

یکی دیگر از قابلیت‌های آنتن مرکزی CCTV است که قابلیت متفاوت تر از هر آنچه تا به امروز دیده اید به شما ارائه می دهد، البته برای اینکه بتوان از آن استفاده کرد می بایست اقدامات خاصی را انجام دهید که از مهم ‌ترین آن می ‌توان به مدولاتور کردن کلیه سیگنال ‌های دریافتی اشاره کرد که روی یک باند خالی مدوله شوند و پس از آزاد شدن  با استفاده از یک میکسر به سمت کانال گیرنده ها ارسال خواهد شد.

چرا باید از آنتن مرکزی استفاده کرد؟

استفاده از آنتن مرکزی می ‌تواند کم هزینه و پرکاربرد باشد و مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم ‌ترین و آن می ‌توان به تعمیرات ساده، توسعه پذیری آسان، نصب راحت، بهبود کیفیت تصاویر و امواج رادیویی، کاهش هزینه ها و … اشاره کرد. علاوه بر این از نصب آنتن های متعدد در ساختمان های بلند جلوگیری می کند که همین امر سبب می‌ شود تا از بدنما شدن ساختمان تا حد زیادی پیشگیری شود.

نصب آنتن مرکزی

نتیجه گیری

نصب آنتن مرکزی بر روی ساختمان هایی که تعداد واحد های زیادی دارند این امکان را برای شما نیز فراهم می کند که بتوانید با استفاده از سیگنال های دریافتی از دوربین های مدار بسته نیز استفاده نمایید. بدین ترتیب این می توان تصاویر دوپربین های مداربسته را با کمک این آنتن به واحد نگهبانی انتقال داد.

نوشته های پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *