آنتن مرکزی یک جایگزین بسیار مناسب و کم هزینه تر برای کلیه گیرنده های امواج رادیویی رادیو و تلویزیونی است، شاید تصور کنید نصب آنتن مرکزی هزینه زیادی را در پی دارد، اما اگر به طور کلی به این قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که شما با نصب یک آنتن مرکزی می‌توانید از  کلیه واحدهای موجود در یک ساختمان پشتیبانی کنید، این در حالی است که اگر قرار باشد هر واحد یک آنتن جداگانه داشته باشد باید هزینه زیادی را تقبل کرد.

گاهی ممکن است به دلایل آب و هوایی دریافت سیگنال ها و امواج با مشکلاتی روبرو شویم در حالی است که آنتن مرکزی در بلند ترین نقطه ساختمان نصب می شود و با داشتن قطعات مختلفی مانند فیلتر ها و تقویت کننده ها می توانند امواج را به بهترین شکل ممکن تقویت و با بالاترین میزان شفافیت به گیرنده‌های تلویزیونی ارسال نماید.

مدل های مختلفی از انواع آنتن مرکزی در بازار وجود دارد که هر یک از قابلیت های ویژه ای برخوردار می باشند که این قابلیت و تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده آنتن مرکزی خواهد داشت، برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات و همچنین نحوه عملکرد آن پیشنهاد می کنیم به سایت نوین سیستم اصفهان مراجعه نمایید

آنتن مرکزی چیست؟

در گذشته هر واحد از یک ساختمان برای اینکه بتواند تصاویر تلویزیونی را به شکل بهتری دریافت نماید از آنتن های گیرنده امواج استفاده می کردند که علاوه بر بالا بودن هزینه خرید، نیازمند کابل‌کشی متعدد می باشد و این امر می‌ تواند تأثیر منفی در ظاهر ساختمان داشته باشد به همین دلیل تولید کنندگان سعی داشتند با تولید یک وسیله مفید و کاربردی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند و همین امر سبب شد که آنتن مرکزی به بازار ورود کند.

آنتن مرکزی یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و مفید است که از کابل کشی های متعدد و بدنما شدن ساختمان جلوگیری می کند که این امر تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش آید که اگر طریقه اتصال آنتن مرکزی به تلویزیون از کابل کشی استفاده نمی شود و چگونه می توان اتصال را برقرار کرد در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که کابل کشی به صورت توکار و داخل دیوار در زمان ساخت ساختمان این اقدامات انجام می شود.

مزیت نصب آنتن مرکزی

با توجه به موارد عنوان شده بدون شک استفاده از این تجهیزات می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد و به نوعی جزو یکی از آپشن های آپارتمان های مسکونی و اداری به حساب بیاد این مزایا شامل موارد زیر :

  • زیبا ماندن ظاهر ساختمان چرا که از کابل کشی متعدد پیشگیری می شود.
  • داشتن تقویت کننده به منظور بهبود سیگنال های دریافتی.
  • افزایش امنیت ساختمان با دریافت سیگنال های دوربین مدار بسته.
  • بهرمندی از مزیت شبکه اختصاصی برای کلیه واحد های ساختمانی.
  • دریافت امواج رادیو و تلوزیونی با بهترین کیفیت.
  • پیشگیری از خرید هزینه های اضافه برای خرید آنتن جداگانه برای هر واحد.

آنتن مرکزی از چه بخش های تشکیل شده است؟

با توجه به مزایای عنوان شده لازم است بدانید که این تجهیزات مفید و بسیار کاربردی از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده که هر یک از وظایف خاص خود را دارند. در واقع در طراحی و تولید انواع آنتن مرکزی از یک گیرنده استفاده شده که حکم دروازه ورودی امواج ها را دارد و می تواند سیگنال های ورودی را در خود ذخیره سازی کند.

قسمت دوم به تقویت کننده ها اشاره می کند که با استفاده از فیلتر های موجود، امواج دریافتی را ابتدا فیلتر و هرگونه نویز یا بی کیفیت را از آن جدا می کند سپس با استفاده از بخش تقویت کننده سیگنال ها را به بهترین شکل ممکن تقویت می نماید.

در گام بعدی امواج به قسمت تقسیم انتقال داده می‌شوند که در آنجا به واسطه قطعات ریز تر مانند تپ آف، اسپلیتر و سوئیچر کلیه امواج تقویت شده به صورت مساوی تقسیم خواهند شد. در پایان نیز شاهد قسمت توزیع کننده هستیم که به بخش انتقال دهنده نیز شهرت دارد و با استفاده از یک کابل کواکسیال تمامی امواج تقویت شده را بدون هیچ کم و کاست به سمت گیرنده ‌های تلویزیونی ارسال می نماید.

چرا باید از آنتن مرکزی استفاده کرد؟

همانطور که عنوان شد از آنتن های مرکزی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و همین امر سبب شده که تولید کنندگان مدل های آپدیت شده این تجهیزات را به بازار ارائه کنند که هر یک با قابلیت های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدایی ترین مدل های آنتن مرکزی مستر تلویزیون نام دارند که قابلیت دریافت سیگنال و امواج ها را برای شما فراهم می کند و با وجود یک فیلتر های رفع نویز و تقویت کننده ها می توانند تصاویر شفاف و صدای با کیفیت را در اختیار شما قرار دهند.

از دیگر مدل های آنتن مرکزی می توان مدل SMATV را معرفی کرد که قابلیت های ویژه ای دارد و امکان دسترسی به شبکه ها و سیگنال های ماهواره ای را نیز برای کاربران و مخاطبان فراهم می نماید و به واسطه آن دیگر نیازی به ارتباطات جداگانه نیست.

CTV یا همان آنتن تلویزیون کابلی متناسب ساختمان و منازل یا محیط های کاری است که فضای مناسب را برای کابل کشی دارند به واسطه این آنتن می توان بهترین کیف تصاویر را با بالاترین کیفیت دریافت نمود.

CCTV نوع  دیگری از آنتن مرکزی است که عملکرد آن نیز با تفاوت ‌های همراه می باشد، در این مدل از آنتن های مرکزی کلیه سیگنال ها بر روی یک باند خالی مدوله می‌شوند و سپس پس از بررسی های لازم  و میکس شدن توسط یک میکسر حرفه ای به سمت کانال های دریافت کننده از طرف تلویزیون ارسال خواهند شد.

نتیجه گیری

در دنیای تکنولوژی تجهیزات همواره با آپدیت هایی همراه هستند که می تواند قابلیت های منحصر به فردی را در اختیار مخاطبین و کاربران قرار بدهد. در طراحی این مدل از آنتن ها قطعاتی استفاده شده که قابلیت های ویژه در اختیار شما قرار می دهد. برای آشنایی با این قابلیت ها می توانید مدل های متفاوت را بررسی نمایید که تمامی مدل ها در سایت نوین سیستم اصفهان موجود می باشد.

نوشته های پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *