آنتن مرکزی با داشتن قابلیت های منحصر به فرد این امکان را برای افرادی که در ساختمان های با تعداد واحد زیاد زندگی می کنند فراهم می نماید تا بتوانند با صرف هزینه خیلی کم و تنها با استفاده از یک کابل کوتاه اتصال تلویزیون خود را به سیگنال ‌های رادیویی و تلویزیونی برقرار نمایند.

از دیگر مزایای این آنتن علاوه بر کاهش هزینه ها، استفاده از یک آنتن برای دریافت تصاویر و امواج رادیویی مورد نیاز کلیه واحدها است. در سال ‌های گذشته کلیه ساختمان با تعداد واحد های محدود برای دریافت سیگنال ها از آنتن های جداگانه استفاده می کردند که این امر سبب شده بود هر واحد برای داشتن آنتن کابل کشی های زیادی را انجام دهد.

در طراحی و تولید انواع آنتن های مرکزی از قطعات و بخش های مختلف استفاده شده که قابلیت های متنوعی دارد و همین امر سبب شده که شاهد مدل های مختلف از انواع آنتن مرکزی در بازار باشیم. شما می توانید با مراجعه به سایت نوین سیستم اصفهان مدل های مختلف از انواع آنتن مرکزی را مشاهده کنید.

آشنایی با آنتن مرکزی

یکی از مهم ‌ترین تجهیزاتی است که در بالاترین نقطه ساختمان ها قرار می گیرد تا بتواند امواج صوتی تصویر را با کیفیت عالی دریافت نمایید، البته در طراحی تولید این محصول قطعات متنوع به کار رفته که سبب افزایش کیفیت و تقویت امواج ها خواهد شد  که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

آنتن مرکزی با داشتن ویژگی های منحصر به فرد مزیت های زیادی را برای شما به همراه دارد که از مهم‌ ترین و آن می‌‌توان به نصب و توسعه پذیری ساده، کاهش هزینه تعمیرات، کاهش هزینه های نصب و کابل کشی و … اشاره کرد. همچنین به دلیل اینکه در بالاترین نقطه ساختمان یعنی روی پشت بام قرار می‌گیرد هیچگونه مزاحمتی برای ساکنین ایجاد نمی نماید.

عملکرد آنتن مرکزی

با توجه به تعاریف بالا دریافتیم که انواع آنتن های مرکزی که در مدل های مختلف طراحی و تولید می شود هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند که سبب تفاوت در عملکرد آنها می شود. اما به طور کلی نحوه کار آنتن مرکزی به این صورت است که امواج رادیویی و سیگنال‌های تصویر را دریافت می نماید و با استفاده از قطعات متفاوتی که در آن به کار رفته سیگنال ها را فیلتر و سپس آنها را تقویت می نماید و در نهایت به سمت گیرنده‌ های تلویزیونی ارسال می‌کند که البته این فرآیند به واسطه قطعات مختلفی انجام می گیرد.

اجزای آنتن مرکزی

استفاده از آنتن های دیواری یا رومیزی ممکن است به دریافت سیگنال و امواج ختم می شود اما نمی تواند بهترین کیفیت را به شما ارائه دهند چرا که از بخش های محدودی ساخته شده که تنها با یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند، اما در آنتن مرکزی می‌ تواند قطعات کاربردی آن را ببینید که هر یک با هدف خاصی در این سیستم قرار گرفته اند که این قطعات شامل موارد زیر می باشند:

دریافت

این بخش در کلیه آنتن های مرکزی مشترک است و به بخش دروازه نیز شهرت دارد چرا که اولین قسمتی از سیگنال ها و امواج رادیویی و تلویزیونی را به صورت خام در خود ذخیره سازی می کند تا در زمان مناسب آن را به سمت بخش بعدی هدایت نماید.

تقویت

در صورتی که اطلاعات دریافتی مستقیم به سمت گیرنده های تلویزیون ارسال شود کیفیت مناسب و خوبی ندارد این در حالی است که در آنتن های مرکزی یک بخش تحت عنوان بخش تقویت کننده تعبیه شده که سیگنال‌ های دریافتی را از فیلتر عبور می دهد به واسطه این فیلتر ها تمامی نویز و مشکلات سیگنال برطرف خواهد شد. سپس با ورود به قسمت تقویت کننده علاوه بر رفع مشکلات، نقاط قوت نیز به نحو احسنت تقویت و به سمت قسمت بعدی یعنی بخش تقسیم ارسال می شود.

تقسیم

تا به اینجای مرحله که سیگنال‌ ها دریافت و تقویت شده اما به چه صورت باید از آنها استفاده شود، در این قسمت یک قطعه به نام تب وجود دارد که سیگنال های دریافتی تقویت شده را تقسیم می‌کند به گونه ‌ای که تمامی بخش ها به صورت کاملا مساوی از آن بهره ببرند، سپس به واسطه قطعاتی مانند اسپلیتر و سوئیچر بخش های جداسازی شده به صورت مستقیم به سمت کانال ها ارسال خواهند شد.

توزیع

این بخش که به بخش انتقال و توزیع شهرت دارد سیگنال های تقویت و جداسازی شده را با استفاده از یک کابل کواکسیال به سمت تلویزیون ها ارسال می کند به گونه ای که کلیه سیگنال ها با یک کیفیت نمایش داده شوند.

معرفی انواع آنتن های مرکزی

همانطور که می داندی تمامی تجهیزاتی که در دنیای تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرند همه ساله با آپدیت هایی روبرو هستند که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید بهترین استفاده را داشته باشید، مستر تلوزیون یا MATV است اولین مدل از آنتن های مرکزی است که امکان دریافت سیگنال های تلوزیونی را برای کلیه واحد های یک ساختمان فراهم می کند. در گام بعدی به SMATV می‌رسیم که شرایط را برای دریافت سیگنال های ماهواره ای فراهم می کند، که البته نصب آن مستلزم داشتن لوازم و تجهیزات ویژه است.

با نصب آنتن مرکزی علاوه بر بهبود کیفیت تصاویر تلوزیونی، می توان در زمینه دریافت فیلم های دوربین مدار بسته به صورت کاملا مشترک در واحد نگهبانی نیز استفاده نمود. البته برای استفاده از این قابلیت به تجهیزاتی همچون کابل اتصال، منبع ذخیره سازی انرژی، خروجی و دوربین نیاز دارید.

نتیجه گیری

با نصب آنتن مرکزی کیفیت تصاویر تلوزیونی را به حداکثر میزان خود برسانید، این تجهیزات قابلیت های متعددی به همراه دارد و با کاهش هزینه های نصب  کابل کشی تا حد زیادی نقش مهمی را ایفا می نماید. علاوه بر این با اتصال کلیه واحد ها به این آنتن دیگر نیازی به  استفاده جداگانه از آنتر برای هر واحد ندارید. برای آشنایی بیشتر با انوع آنتن های مرکزی و نصب آن می توانید به سایت نوین سیستم اصفهان مراجعه نمایید.

نوشته های پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *