آنتن مرکزی اصلی‌ترین خدمت شرکت نوین سیستم اصفهان با بهره‌گیری از جدیدترین و بهترین متدها و تجهیزات روز دنیا می‌باشد.

شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. مهم نیست در چه شهری از ایران عزیز هستید، فقط کافی است با ما تماس بگیرید تا بهترین راه حل نصب آنتن مرکزی در مجتمع شما، به شما ارائه گردد.

آنتن مرکزی، در حالت کلی، به سیستمی مجتمع و متشکل از تجهیزات دریافت، تقویت، تقسیم و انتقال سیگنالهای تلویزیونی گفته می شود که برای تامین سیگنالهای مطلوب تلویزیونی آپارتمانها و مجتمع های مسکونی راه اندازی می گردد.

تعداد پروژه‌های انجام شده توسط نوین سیستم اصفهان تا کنون بیش از 70 پروژه می‌باشد. از این تعداد 6 عدد هتل و 1 عدد بیمارستان و 1 عدد خانه معلم نیز وجود دارند.

نصب آنتن مرکزی

MATV : Master Antenna Televisio

این نوع سیستم انتن مرکزی برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌هایی که در باندهای UHF , VHF , VLF , FM قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نصب تجهیزات دریافت سیگنال و تقویت آن، سیگنال های تلویزیونی در این باندها به صورت تقویت شده و بدون هیچگونه نویزی و توسط کابل ها به گیرنده منتقل می‌شوند.

CATV : Cable Television

در این نوع سیستم آنتن مرکزی، سیگنال‌های تلویزیونی از مرکز تولید و پس از تقویت توسط کابل به گیرنده ها ارسال می‌شود.

SMATV : Satellite Master Antenna Television

به سیستمهای MATV که قابلیت دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را داشته باشند، را اصطلاحا SMATV گفته می‌شود.

بنا به آنچه در سایت vizyonturkey.com آمده است:

SMATV (Central satellite antenna television system) allows you to receive programs directly from a satellite. You can select the desired program package, sports events, corporate broadcasts, training programs, and foreign language programs.

ترجمه:

SMATV (سیستم تلویزیون آنتن ماهواره ای مرکزی) به شما امکان می دهد برنامه ها را مستقیم از ماهواره دریافت کنید. می توانید برنامه مورد نظر، رویدادهای ورزشی، برنامه های سازمانی، برنامه های آموزشی و برنامه های زبان خارجی را انتخاب کنید.

CCTV : Closed Circuit Television

در این سیستم آنتن مرکزی، سیگنال‌های ویدئویی شامل دوربین یا دوربین مداربسته، دستگاههای پخش CD و تمام تجهیزات پخش صدا و تصویر توسط مدولاتور بر روی کانال های باندهای UHF , VHF , VLF , FM که خالی می‌باشند مدوله شده و توسط میکسرها به روی سیستمهای CATV , SMATV , MATV افزوده می‌گردند. نتیجه اینکه این تصاویر بر روی کانال های تلویزیونی گیرنده ها قابل دریافت می‌باشد.

آنتن مرکزی چه کاربردی دارد؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ چه مزایایی دارد؟ اجزای آن هر یک چه کاربردی دارند؟ و در طراحی یک سیستم آنتن مرکزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای مجتمع هایی که تعداد زیادی واحد در آن وجود دارد و نیاز است تا به تعداد گیرنده ها آنتن نصب شود یک آنتن مرکزی می تواند از این مسئله جلوگیری کند.

تعداد زیاد آنتن ها در یک مجتمع یا هتل و… نه تنها فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند، بلکه این کار از نظر صرفه جویی در هزینه هم نیز کار مناسبی نیست.

همچنین استفاده از آنتن های زیاد باعث سیم کشی های بیش از حد و غیر مجاز در مجتمع می شود که اصلا عقلانی و به صرفه نیست.

اضافه بر سایر معایب، وجود آنتن های متعدد باعث ایجاد تداخل در موج دریافتی می شود. در این برهه زمانی که خانه های ویلایی و دو سه واحدی، در کلان شهر ها درحال ناپدید شدن هستند و از طرفی برج ها و آسمان خراش های متعددی ساخته می شوند، استفاده از یک آنتن مرکزی می تواند خیلی کارآمد، مفید و حتی در مواقعی ضروری باشد.

آنتن مرکزی انواع مختلفی دارد؛ همچنین به یک سری تجهیزات جانبی نیاز دارد که در این مطلب مفصل درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

آنتن مرکزی

نگاهی به آنتن مرکزی

همان طور که در بالا ذکر شد برای مجتمع های بزرگ و ساختمان هایی که گیرنده های زیادی وجود دارند، یک آنتن مرکزی نیاز است. درست است که یک آنتن مرکزی به تعداد زیادی آنتن مجزا نصف می شود، اما سیگنال دریافت شده به وسیله این آنتن برای همه گیرنده ها کافی نیست. برای همین از تجهیزاتی در آنتن های مرکزی استفاده می کنند تا سیگنال را تقویت و بین گیرنده ها توزیع کند. آنتن مرکزی در واقع به مجموعه ‌ای از ابزار ها گفته می ‌شود که اطلاعات مختلفی نظیر تصاویر ویدئویی، ماهواره ‌ای و حتی تصاویر داخلی هم چون دوربین ‌های مدار بسته را گرفته و آن را به چندین گیرنده ارسال می‌کند. در استاندارد های امروزی هر ساختمانی که بیش از یک گیرنده داشته باشد، برای افزایش بازدهی و کاهش هزینه ها می‌ بایست از آنتن مرکزی بهره ببرد.

آنتن مرکزی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یک آنتن مرکزی ساده یک وسیله تک و مجزا نیست و دارای چند بخش است که هر بخش وظیفه مشخصی دارد.

بخش دریافت: آنتن و مبدل تصاویر. وظیفه آنتن دریافت تصاویر ماهواره ای و رادیویی بوده و مبدل تصویر وظیفه دریافت تصاویری مانند دوربین های مداربسته را دارا است.

بخش تقویت: وظیفه این بخش تقویت سیگنال های دریافتی است. آمپلی فایر تعبیه شده در این جزء سینگال دریافت شده توسط آنتن را تقویت می کند. نویز سیگنال هم به وسیله آمپلی فایر حذف می شود. اگر در این بخش مشکلی ایجاد شود ، سیگنالی که آنتن مرکزی دریافت می کند، این قدرت را نخواهد داشت تا گیرنده ها را ساپورت کند.

وسایل آنتن مرکزی

بخش انتقال: کابل های کواکسیال برای انتقال سینگال ها به گیرنده ها استفاده می شود. این کابل ها یک رسانای داخلی دارند که توسط عایقی منعطف احاطه شده؛ بر روی این لایه منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل بهم بافته شده است. هدف از این لایه ی رسانای خارجی جلوگیری از نفوذ نویز های اطراف محیط کابل است. انـواع مختلـف کابـل کواکسـيال وجـود دارد کـه RG معروف تریـن آن ها اسـت. در بیـن RG ها هـم RG59 پر کاربرد تر است و خصوصا در سیستم های مدار بسته آنالوگ بیشترین کاربرد را دارد. از کانکتور های فیش BNC بـرای اتصـال کابل هـای کواکسـيال اسـتفاده می شـود فيش BNC هم ماننـد کابل، در دو نـوع 50 و 75 اهم تولید می شود.

بخش تقسیم (splitting): این بخش همان طور که از اسم آن مشخص است وظیفه پخش سیگنال های تقویت شده را به وسیله کابل های انتقال کواکسیال، به گیرنده ها می فرستد.

چه آنتنی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب آنتن مرکزی سه عامل مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

  • نوع آنتن
  • قدرت یا بهره آنتن
  • جهت آنتن

بسته به اینکه بخواهید چه تعداد کانال و چه فرکانس هایی را دریافت کنید، نوع آنتن می تواند متفاوت باشد. یکی از سیستم های آنتن که معمولا در هتل ها یا بیمارستان ها استفاده می شود، سیستم تلوزیونی کابلی یا (Digital HeadEnd) است که با استفاده از یک دستگاه گیرنده می تواند بدون وجود دریافت کننده به کانال های ماهواره ای دسترسی یاید.

سیستم MATV که مخفف Master Antenna television است. این سیستم سیگنال هایی که در باند FM,VLF,UHF, و VHF قرار دارند را دریافت ، تقویت و تقسیم می کند. سیگنال های این باند ها بدون نویز دریافت به گیرنده ها منتقل می شود. این نوع آنتن پر استفاده ترین نوع از آنتن های مرکزی بوده و در بازار ممکن است این آنتن هم صرفا با نام آنتن مرکزی شناخته شود‌ منتهی شما هنگام خرید به نام دقیق بسته بندی توجه کنید.

سیستم های دیگر آنتن های مرکزی شامل CCTV و SMATV است که به صورت خلاصه توضیح آنها خواهیم پرداخت.

از SMATV برای دریافت سیگنال های ماهواره ای و رادیویی و توزیع آن ها بین چند گیرنده استفاده می شود.

CCTV دیگر نوع آنتن مرکزی است؛ برای دریافت تصاویر و ویدیو ها از دوربین های مدار بسته، از این سیستم استفاده می شود.

استفاده از این سیستم فوق العاده رو به افزایش است چرا که فروشگاه ها و امکان عمومی و… نیاز به محافظت و بررسی شبانه روزی دارند و نیاز است تا یک سیستم آنتن مرکزی تصاویر را از دوربین ها دریافت کند بدون اینکه نیاز به سیم کشی طولانی باشد.

به این جهت سیستم آنتن مرکزی قادر است تا تصاویر ارسالی از سیستم دوربین مداربسته را دریافت و در بستر یک کانال تلویزیونی به کل واحد های مجتمع ارائه نماید.

عامل دیگری که در انتخاب آنتن اثر گذار است جهت آنتن است. جهت آنتن باید نسبت به فرستنده های تلوزیونی تنظیم شود.

اگر چند فرستنده یا تمام فرستنده ها در یک جهت قرار داشته باشند باید از آنتن پهن (Broad Band) استفاده شود. در غیر این صورت می توان از آنتن تک کانال استفاده کرد.

ضمناً توجه کنید که جهت آنتن باید به گونه ای تنظیم شود تا سیگنال های دریافتی توسط آنتن بیشتر از سمت جلو باشند. قدرت آنتن از دیگر عوامل موثر است.

آنتن باید یک میزانی را به عنوان حداقل سیگنال برای ورودی به آمپلی فایر فراهم کند. در جاهایی که سیگنال ها ضعیف هستند باید از آنتن های بزرگ تر و قوی تر استفاده کرد.

گاهی اوقات ممکن است باز هم سیگنال دریافتی ضعیف باشد. در این حالت از دستگاه پری آمپلی فایر استفاده می شود.

قطعات آنتن مرکزی

چند پرسش و پاسخ کوتاه

در صورتی که پاسخ خود در مورد انتن مرکزی در اصفهان را در پرسش‌های پایین نیافتید، با ما تماس بگیرید. اطلاعات تماس در پایین همین صفحه نوشته شده است.

برای دریافت و پردازش سیگنال از ابزار هایی مانند آنتن های UHF و VHF عموما از تجهیزاتی مانند بالون ، فیلتر ، مسدود کننده و میکسر استفاده می شود.

میکسر در سیستم های آنتن مرکزی چه کاربری دارد؟

هنگامی که بیش از یک آنتن در سیستم استفاده شود، از یک میکسر برای ترکیب کردن آن ها بر روی یک مدار استفاده می گردد.

تجهیزاتی که برای تقویت سیگنال استفاده می شوند عبارت اند از: مبدل فرکانسی ، مچینگ ،پری آمپلی فایر و تقویت کننده اصلی

تقویت کننده چه کاربردی دارد؟

تقویت کننده، سیگنال را از آنتن دریافت کرده، نویز آن را حذف می کند و در نهایت آن را تقویت می کند.
پارامتر های اصلی در انتخاب تقویت کننده اصلی عبارت اند از: فرکانس و تعداد کانال های دریافتی ، میزان افت در کل سیستم ، نوع سیگنال ورودی و مقدار خروجی.

چه هنگام از پری آمپلی فایر استفاده می شود؟

هنگامی که سیگنال دریافتی از آنتن تلوزیون به دلایل مختلف ، ضعیف باشد از پری آمپلی فایر در سیستم های آنتن مرکزی استفاده می شود‌. بسته به محل مورد استفاده، آمپلی فایر ها دو نوع هستند: آمپلی فایر توزیع (Distribution Amp) و آمپلی فایر خطی (Line Amp).
آمپلی فایر های توزیع در ابتدای مدار برای توزیع سیگنال بین شاخه ها و از آمپلی فایر خطی جهت تقویت سیگنال در انشعاب هایی که سیگنال ضعیف بوده و در نتیجه تصویر فاقد کیفیت مطلوب است، استفاده می شود.

چرا در سیستم آنتن های مرکزی از ضعیف کننده هم استفاده می شود؟

ممکن است در برخی از قسمت های طراحی شده ، سیگنال دریافتی بیش از حد باشد. در این حالت برای کاهش سیگنال ها از تضعیف کننده استفاده می کنیم.
تضعیف کننده ها تمام سیگنال عبوری را به یک اندازه تضعیف می کنند و در مدل های ثابت و غیر قابل تغییر وجود دارند.

جهت طراحی سیستم های آنتن مرکزی چه نکاتی بررسی می شود؟

ابتدا نوع ساختمان بررسی می شود. در صورتی که ساختمان گسترده باشد از اسپلیتر یا همان جدا کننده استفاده می شود. اسپلیتر سیگنال تقویت و فیلتر شده را در طول تپ ها بین گیرنده ها توزیع می کند.
در صورتی که ارتفاع مجتمع یا برج زیاد باشد از تپ آف استفاده می شود. در این حالت اسپلیتر به کار نمی رود. نحوه انتخاب تپ آف برای یک سیستم آنتن مرکزی باید به گونه ای باشد که تپ آف ها قابلیت تامین حداقل 1000 میکرو ولت را برای هر گیرنده داشته باشند و سیستم به خوبی ایزوله شده باشد تا تداخل مشکل ساز نشود.